De geschiedenis van merken
-
Geplaatst: Oktober 20, 2020Categorieën: De geschiedenis van merken
Logitech
De muis. Misschien wel de bekendste toevoeging aan je computer. Maar wist je dat de techniek van de moderne computermuis is uitgevonden in Zwitserland? Professor Jean-Daniel Nicoud ontdekte aan de Technische Hogeschool van Lausanne namelijk de optische muis. Logitech kwam voort uit deze hogeschool en is in 1981 officieel opgericht. Niet verwonderlijk dus dat zij groot zijn geworden met, je raadt het al, computermuizen.
Logitech is opgericht in Apples, Zwitserland door Daniel Borel, Pierluigi Zappacosta en Giacomo Marini. Borel en Zappacosta studeerden beiden aan Stanford University en Marini was afkomstig van de Italiaanse IT-fabrikant Olivetti. Samen legden zij de basis voor een van de bekendste leveranciers van randapparatuur voor computers. Maar daar begon het niet mee…
In eerste instantie wilde Logitech namelijk software gaan ontwikkelen, omdat dit het beste aansloot bij de achtergrond van de drie oprichters. Enkele maanden na de oprichting kwam het team in contact met het management van Ricoh. Hier demonstreerden zij hun eerste prototype en al snel verzorgde Logitech het grootste deel van de softwareontwikkeling bij Ricoh. Om dicht bij het hoofdkantoor van Ricoh te kunnen werken, opende het trio toen ook het eerste Amerikaanse kantoor in Palo Alto (California).
Geplaatst: Januari 14, 2020Categorieën: De geschiedenis van merkenGN Group
Jabra is met recht een merk met historie. Hoewel het merk Jabra pas sinds 2000 bestaat, is het moederbedrijf GN Group in 1869 in Denemarken opgericht als ‘The Great Northern Telegraph Company’.
De eerste telegraafverbindingen werden opgezet met Rusland, Noorwegen, Groot Brittanie, Frankrijk, China en Japan en er werden plannen gemaakt om dit uit te breiden naar Amerika, de Faeröer eilanden, IJsland en Griekenland. Het tot stand brengen van verbindingen staat dus al sinds het begin van het bedrijf hoog op de agenda.
Ontwikkeling nieuwe markten
Na beide wereldoorlogen werd de strategie verbreed en focuste het bedrijf zich op een steeds bredere markt. Naast telecomproducten werd er ook geïnvesteerd in elektrische apparaten, radiotelefonie en hoortoestellen. Bij deze bredere focus hoorde een nieuwe naam. Daarom werd het bedrijf in 1985 omgedoopt tot GN Store Nord, waarbij GN stond voor ‘Great Nordic’.
Ontwikkelingen binnen GN
Na verschillende overnames, startups en fusies ontstond Jabra vanuit de divisie GN Audio. De marktleider op het gebied van Unified Communication headsets wilde een aparte merknaam voor deze bedrijfstak. Dat is Jabra.
Focus op gesprekskwaliteit
Na de overname van Jabra Corporation in 2000 is GN Audio volledig onder dez
Geplaatst: Januari 10, 2020Categorieën: De geschiedenis van merkenAvaya
Avaya kent zijn oorsprong diep in de Amerikaanse telecommarkt. In 1995 startte het als onderdeel van Lucent Technologies dat daarvoor onderdeel was van de telecomprovider AT&T. In 2000 ging Avaya als apart bedrijf verder van Lucent. In eerste instantie onder de naam ‘Enterprise Communications group’ maar al snel koos het nieuwe management de naam Avaya.
Binnen het bedrijf ligt de focus al ruim 20 jaar op het inzetten van hoogwaardige communicatiemiddelen als business tool. In oktober 2000 ging Avaya naar de beurs om de manier waarop gebruikers kijken naar telecommunicatie voorgoed te veranderen. Avaya onderscheidt zich met name in grootschalige oplossingen. In 2004 introduceerde Avaya de Contact Centre Express als eerste oplossing voor MKB-ondernemers. Een jaar later werd dit aangevuld met de eerste versie van het Avaya Aura platform.
Focus op innovatie en service
Na de overname door TPG Capital en Silver Lake kwam er een nieuwe boost van innovaties. Zaken als ‘Speech to Text’, geïntegreerde communicatie en de Aura contact center-oplossingen werden tussen 2008 en 2010 snel achter elkaar geïntroduceerd. Service staat bij Avaya hoog in het vaandel. Vanuit de 28 servicelocaties behandelt Avaya jaarlijks zo’n 2 miljoen serviceverzoeken in 42 landen.
Bij Telecomhunt
Geplaatst: Januari 08, 2020Categorieën: De geschiedenis van merkenPoly
Op 21 juli 1969 zette Neil Armstrong na jaren van voorbereiding de eerste stap op de maan. Een grote sprong voor de mensheid noemde hij dat. De historische woorden die Neil sprak vanaf de maan waren voor iedereen luid en duidelijk hoorbaar. Maar wist je ook dat hij deze woorden sprak via een headset van Plantronics?
In 1961 startten twee piloten het bedrijf Plantronics, de voorloper van het huidige Poly. Samen hadden zij de missie om lichtgewicht headsets te maken voor de lucht- en ruimtevaart. Toen United Airlines de handmicrofoons in hun vliegtuigen wilde vervangen, speelde oprichter Keith Larkin hier slim op in. Uiteindelijk ontwikkelde hij samen met Courtney Graham de historisch Plantronics MS50 headset. Inmiddels is deze lichtgewicht headset de standaard in de luchtvaartindustrie. Vanwege de populariteit van de MS50 onder gebruikers, is Plantronics sinds 1962 de exclusieve leverancier van headsets binnen de Amerikaanse Federal Aviation Agency (FAA).
Back to Top