Review Polycom Studio

Bij elk bedrijf in Nederland zijn er tegenwoordig telefonische vergaderingen. In de praktijk komt daar steeds vaker ook video bij. Je ziet dat marktpartijen hier slim op inspelen door aantrekkelijke producten te lanceren, speciaal voor vergaderruimtes. De Polycom Studio is een mooie all-in-one oplossing die je uitstekend bij een scherm kan ophangen.

Met een prijs van ruim 900 euro (inclusief btw) is het een behoorlijke investering dus goed om hem eens uitgebreid te testen. In deze test beoordeel ik het geluid, beeld, uitstraling en gebruiksgemak.

Polycom studio uitpakken

Unpacking

De Polycom Studio is opgestuurd vanuit een webshop en komt dus met de post. De doos ziet er stevig uit en ziet er eenvoudig uit. Prima functionele oplossing, hij zal bij de meeste kopers toch snel bij het oud papier belanden. Zodra je de doos opendoet zie je dat alles degelijk is verpakt. De in plastic verpakte Polycom Studio is ingeklemd tussen twee plastic afstandshouders die beschadigingen uitstekend voorkomen. Verder zit er in de doos:

• Afstandsbediening inclusief twee AAA-batterijen die werkt via bluetooth
  • USB-aansluitkabel van 5 meter (de Polycom Studio heeft een USB-c input)
  • Stroomkabel met adapter
  • Bevestigingsmaterialen voor wandmontage
  • Weinig papier, alleen een A4 met aansluittips en een A5 met uitzonderingen op de garantiebepaling voor Australische gebruikers

Al met al vind ik de verpakking zeer functioneel waarbij het openmaken van de doos het feestje is dat het moet zijn. Je ziet het product direct en krijgt zin om het snel uit te pakken.

Testopstelling

Voor deze test gebruik ik mijn Macbook Pro met MacOS Mojave 10.14.3. Ik heb geen extra software van Polycom geïnstalleerd. In deze test gebruik ik PhotoBooth, FaceTime en webapps van Skype en Zoom. Doordat de camera wordt herkend als webcam, is het logisch dat het daardoor ook probleemloos samenwerkt met andere applicaties.

Aansluiten

Nu ik het product heb uitgepakt, is het tijd om hem aan te gaan sluiten. De meegeleverde USB-kabel sluit ik aan op de USB-c poort in de Polycom Studio en de andere kant sluit ik via de gewone USB-poort aan op mijn computer. Nadat ook de stroom is aangesloten, begint de LED-indicator direct signalen te geven. Binnen een minuut brandt deze stabiel en lijkt hij klaar voor gebruik. Op mijn laptop geef ik aan dat de geïntegreerde camera, microfoon en speakers genegeerd mogen worden en dat de Polycom deze taken overneemt. Via de knop onderop activeer ik de bluetooth en pair ik de afstandsbediening met één druk op de knop.

De Polycom Studio is nu al klaar voor gebruik. Via de camera-app op mijn computer bekijk ik het beeld, via Spotify test ik de speakers en met de diagnostische tool van mijn microfoon test ik of het geluid binnenkomt, check. Alles werkt en het aansluiten kostte nog geen vijf minuten. Perfect dus als snelle oplossing door veel verschillende gebruikers.

Polycom Studio 4K camera

Eerste indruk

Nu alles is aangesloten kan de test beginnen. Ik open de camera-app PhotoBooth om te kijken of het beeld wordt opgepakt. De laptop pakt direct het beeld van de Polycom Studio en laat het complete bereik zien. Camera stelt snel af op spreker. Het beeld is scherp en ook bij het zoomen blijft dat zo dankzij de 4K-camera.

Ik start Spotify om ook de speakers te testen. Met aansluitend Supermassive Black Hole van Muse, Titanium van David Guetta en Sia en Lopen tot de zon komt van Acda en De Munnik heb ik zowel het hoge als lage bereik goed gehoord. De tekst is overal goed hoorbaar en als deze drie nummers voorbij zijn, zet ik snel weer muziek aan. De audio is van een dusdanig hoge kwaliteit dat je het hard kan zetten en ondertussen prima een gesprek kan voeren met een collega. Ik ben zeer onder de indruk van het geluid en zou hem alleen daarvoor al aanschaffen. Ten opzichte van het geïntegreerde geluid in laptops en televisies is dit een aanzienlijke verbetering.

Polycom Studio Automatisch zoomen

Automatisch zoomen

De camera is dusdanig ingesteld dat deze standaard inzoomt op de spreker. Klinkt mooi dus ik ben benieuwd of en hoe goed dat dan werkt. Via FaceTime start ik een gesprek en stel de Polycom Studio in als camera, microfoon en speaker. Ik zit hierbij ongeveer een meter naast mijn gesprekspartner. Zodra een van ons gaat praten zoomt de camera inderdaad vrij snel automatisch op de spreker in. Als we even aan het luisteren zijn omdat de persoon aan de andere kant van de lijn spreekt, zoomt hij weer uit zodat we allebei in beeld zijn.

Dan is het natuurlijk leuk om de grens op te zoeken. Daarom ga ik vrijwel naast de camera staan en kijk of hij mij nog kan vinden. Zelfs daar weet hij me nog goed te vinden en centreren in het beeld. Als de andere persoon hetzelfde doet in de andere hoek, schakelt de camera feilloos over. Handig detail is de LED-strip boven de camera en onder de microfoon. Die geeft aan waar het geluid vandaan komt zodat je ook visuele feedback krijgt van de hoek waarin de microfoonontvangst is geoptimaliseerd en waar de camera dus focust.

LED-strip

De ingebouwde LED-strip is een prettige aanvulling op de Polycom Studio. Het geeft net de visuele feedback die je de bevestiging geeft dat je begrijpt wat je ziet en hoort. Bij het pairen van de afstandsbediening via bluetooth knippert hij blauw, als de microfoon actief geluid opvangt geeft hij met wit licht aan waar dat ongeveer vandaan komt, als het witte licht minder fel wordt vangt de microfoon even niks op en bij geel licht staat hij in stand-by. Handig en met één oogopslag weet je waar hij mee bezig is.

Polycom trio

Gebruiksgemak

Zoals gezegd is de aansluiting op de computer zeer eenvoudig en pakt de Polycom Studio de functies van de microfoon, camera en speakers automatisch over. Ook schakelt de camera behoorlijk snel van spreker met behoud van een uitstekende beeldkwaliteit. De camera heeft een breed bereik waardoor deze vanuit elke hoek voor goed beeld zorgt.

Met een bereik van 3,5 meter is ook de microfoon uitstekend geschikt voor kleinere vergaderruimten. Als je een conferentietelefoon van Polycom hebt, kan je die overigens via een telefoonkabel aansluiten op de Polycom Studio zodat je de microfoons van de telefoon gebruikt als uitbreiding op de geïntegreerde microfoon. Die opstelling heb ik voor deze test niet geprobeerd.

Conclusie

Dankzij het hoge gebruiksgemak, de professionele uitstraling en de hoge kwaliteit camera, speakers én microfoon is de Polycom Studio zijn prijs dubbel en dwars waard. Je geeft een videogesprek met meerdere personen een extra dimensie en tilt de geluidservaring naar een beduidend hoger niveau dan bij een geïntegreerde webcam.

Ook is de Polycom Studio een aanzienlijk mooiere oplossingen dan een combinatie van een losse webcam met externe speakers. De integratie maakt dat alles via één USB-kabel op zowel een PC als Mac aangesloten kan worden en dus snel functioneert. Ideaal dus als je regelmatig videogesprekken hebt via Skype for Business, Zoom, FaceTime of via websites.